به گزارش هرمزخبر ، موسوی ظهر امروز ۱۹ اسفندماه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: پرستاران به عنوان یک قشر دلسوز و زحمتکش شاکله بزرگی از بخش درمان بیمارستان را تشکیل داده و یکی از بخشهای مهم در بحث درمان بیماران در همه بیمارستان ها، بخش پرستاری است.

وی افزود: کیفیت خدمات درمانی در بیمارستان و بخش زیادی از میزان رضایتمندی  بیماران مربوط به عملکرد واحد پرستاری است ارتباط پزشکان با بیماران در زمان ویزیت  بطور معمول یکبار در روز می باشد در حالی که پرستاران به طور شبانه روز با بیماران سر و کار دارند.

وی با بیان اینکه بهبود کیفیت درمان در بخش پرستاری به عوامل مختلفی بستگی دارد که مهمترین آن مربوط به بخش آموزش است، یادآور شد: واحد پرستاری بیشترین آمار نیروی انسانی را در بیمارستان علی ابن ابیطالب(ع) به خود اختصاص داده و نزدیک به ۶۰۰ نفر از نیروی انسانی بیمارستان را رده های مختلف پرستاری تشکیل می دهند.

رئیس بیمارستان علی ابن ابیطالب(ع) رفسنجان بیان کرد: ما برنامه های آموزشی برای پرستاران داریم که خود همکاران پرستاری در واحد سوپروایزر آموزش پرستاری مسئولیت آموزش ضمن خدمت و دوره ها و برنامه های آموزشی مستمر را اجرا می کنند تا همیشه از نظر مسائل علمی پرستاری و پزشکی بروز بوده و اطلاعات پزشکی آنها بالا باشد و تعداد زیادی هم در رده های کارشناسی ارشد و دکترا مشغول به تحصیل هستند.

موسوی ادامه داد: خوشبختانه با وجود و کمک دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان آموزشهای لازم را در این زمینه ارائه می دهد و ما هم در حال تربیت نیروی پرستاری هستیم و هم بحث درمان را انجام می دهیم.

رئیس بیمارستان علی ابن ابیطالب(ع) رفسنجان خاطرنشان کرد: در میان بیش از هزار کارمند بیمارستان بیشترین آمار را جامعه پرستاری به خود اختصاص داده و سایر گروه های شاغل را پزشکی، داروسازی، آزمایشگاه، رادیولوژی، اداری، خدمات، آشپزخانه، تاسیسات، تجهیزات پزشکی و بخش های آموزشی و پژوهشی و… تشکیل می دهند.

ایجاد ۱۴ کمیته برای نظارت بر عملکرد بیمارستان

موسوی ادامه داد: مدیریت بخشهای بیمارستان و هماهنگی در اقدامات درمانی، دارویی، آزمایشگاه، تصویربرداری و مراقبت از بیماران، مدیریت و نظارت بر مشکلات بیماران، آموزش های لازم به بیماران و همراهان و ارتباط مستمر با پزشکان و اطلاع رسانی مشکلات و وضعیت درمانی بیماران به پزشک نظارت بر واحدهای تاسیسات و تغذیه و خدمات بهداشتی در بخشها از جمله وظایف پرستاران است.

وی تأکید کرد: پرستاری هم کاری تخصصی و حساس در جهت نجات جان بیماران است و هم کاری دشوار به شمار می رود چرا که جامعه پرستاری به طور مستمر با بیمار و یا همراهیان بیمار سر و کار دارد که بخاطر بیماری دچار آسیب های روحی و روانی هستند.

رئیس بیمارستان علی ابن ابیطالب(ع) رفسنجان نظارت بر عملکرد پرستاران را نیز در جهت ارتقاء این قشر زحمتکش برشمرد و گفت: جایگاه جامعه پرستاری برای ما ارزشمند است و باید این جایگاه را حفظ کنیم چرا که پرستار یک شخصیت علمی است که با کسب آموزش در جهت شناخت بیماریها و درمان آنها و داروها و اثرات و عوارض احتمالی و مراقبت از بیماران …نقش مهمی در درمان بیماران دارند.

موسوی تصریح کرد: معتقد هستیم که حفاظت از این جایگاه به نفع بیماران و ارتقا کیفیت درمانی می باشد البته از آنطرف نمی خواهیم از کم کاری احتمالی  چشم پوشی کنیم و باید آنها دیده شوند.

وی ادامه داد: در این راستا کمیته هایی در بیمارستان مشغول به کار هستند و معادل ۱۴ کمیته اصلی و بیش از ۱۰ زیرگروه این کمیته ها را داریم که از جمله آنها می توان به کمیته های «اطلاعات سلامت»، «دارو و درمان»، «مدیریت بحران»، «ایمنی بیمار»، «اخلاق پزشکی»، «بررسی علتهای مرگ و میر» و … اشاره کرد و دائماً عملکرد بیمارستان مورد بررسی قرار می گیرد.

رئیس بیمارستان علی ابن ابیطالب(ع) رفسنجان ابراز داشت: برای بحث درمان و پرستاری ساختار و ارزشیابی و نظارت داریم که این استانداردها یا در حقیقت «سنجه های اعتباربخشی» مشابه استانداردهای ایزو است که مرتب کار ارزشیابی می شود ضمن اینکه از سوی دانشگاه علوم پزشکی و وزارت بهداشت سالانه مورد ارزشیابی قرار می گیریم که کارهای عملکرد پزشک، پرستار، بهیار و کادر درمانی ما در چارچوب این اعتباربخشی پیش می رود.

موسوی به پرداختی ها به پرستاران اشاره و بیان کرد: از این نظر شرمنده پرستاران و پزشکان و بقیه کادر درمانی و کارمندان بیمارستان هستیم چرا که مدتی است در پرداخت اضافه کار و کارانه آنها تعویق افتاده است که علت آن این بوده که باید از محل درآمدهای بیمارستان اضافه کار و کارانه ها و حقوق بخشی از کارمندان را پرداخت کنیم که پرداخت  هزینه درمان بیماران از طرف سازمان بیمه با مشکل و تاخیر مواجه شده است.

وی عنوان کرد: حتی از سال ۹۵ نیز حدود پنج میلیارد تومان از بیمه ها طلبکار هستیم اما در تلاش هستیم و امیدواریم بتوانیم پرداختهای بروز و بهتر داشته باشیم.

لزوم توجه همراهان بیمار به سطح بندی بیماران در اورژانس

رئیس بیمارستان علی ابن ابیطالب(ع) رفسنجان در ادامه با اشاره به سطح بندی بیماران مراجعه کننده به اورژانس، یادآور شد: شاید بسیاری از کسانی که به اورژانس مراجعه می کنند توقع داشته باشند در همان بدو ورود توسط پزشک و متخصص طب اورژانس معاینه شوند اما این کار طبق یک سطح بندی از یک تا پنج انجام می شود و در مواقعی که اورژانس بیمار بدحال دارد اولویت با او است.

موسوی خاطرنشان کرد: از همراهان بیمار مراجعه کننده به اورژانس تقاضا دارم حساسیت کار پزشکان و پرستاران در اورژانس را مدنظر قرار دهند زیرا اولویت در اورژانس با بیماری است که حیات آنها به دقیقه و ثانیه ها بستگی دارد به طور مثال اگر بیمار بدحالی به اورژانس مراجعه کند اولویت با او است.

وی با بیان اینکه بیماران در اورژانس به پنج سطح تقسیم می شوند، تصریح کرد: بیماران سطح چهار و پنج شامل بیماران سرپایی که نیاز به بستری در اورژانس نداشته و با ارجاع به سرپایی اورژانس درمان می شوند البته در صورت تشخیص پزشک ممکن است این بیماران احتیاج به بستری داشته باشند ولی در بدو ورود آنها در قسمت سرپایی مورد مداوا قرار می گیرند.

وی ادامه داد: در بیماران سطح یک، پرستار تریاژ ملزم است بلافاصله متخصص طب اورژانس را خبر کرده و او را به بالین آن بیمار ببرد حتی اگر در حال ویزیت بیماران باشد، این کار هم انجام می شود.

موسوی بیان کرد: بیماران سطح دو نیاز به بررسی بیشتر پزشک و مراقبت دارند از جمله بیماران قلبی و مزمن ریوی، بیماران با علائم درد در قفسه سینه که شرایط پایدارتری دارند بین ۱۰ دقیقه تا نیم ساعت برای ویزیت آنها زمان وجود دارد، البته زودتر از این ویزیت می شوند اما در صورت وجود بیمار سطح یک این زمان برای ویزیت آنها وجود دارد. بیماران سطح سه نیز اگر یک ساعت هم برای ویزیت معطل شوند خطر جانی آنها را تهدید نمی کند و نیازمند به اقدامات تشخیصی و درمانی هستند.

رئیس بیمارستان علی ابن ابیطالب(ع) رفسنجان ادامه داد: بیماران سطح یک به پرخطرترین بیماران اورژانس مانند تصادفی بدحال، سکته قلبی گفته می شود که علائم حیاتی آنها شامل اکسیژن، سطح هوشیاری و … در سطح پایینی قرار داشته و جان آنها در خطر است. پرستار دم درب تریاژ که آموزش دیده است سطح بندی بیماران را به خوبی تشخیص داده و به این موضوع اشراف دارد که کدام بیمار نیاز به حضور فوری پزشک بر بالین او وجود دارد و کدام بیمار اگر با تاخیر هم ویزیت شود مشکلی برایش ایجاد نمی شود.

موسوی اظهار داشت: سطح بندی بیماران در مواقعی انجام می شود که اورژانس شلوغ بوده و این موضوع نیاز است تا بیماران بدحال فراموش نشوند و الا در مواقعی که اورژانس خلوت است ممکن است بیمار سطح پنج بلافاصله ویزیت شود.

رئیس بیمارستان علی ابن ابیطالب(ع) رفسنجان تصریح کرد: امکان ندارد بیماری در اورژانس وجود داشته باشد و پزشک اورژانس در حال استراحت باشد و او را ویزیت نکند و ویزیت بیماران بر اساس سطح بندی و فوریت انجام می شود.

موسوی تأکید کرد: در عین حال ما به گونه ای برنامه ریزی کرده ایم که کار درمان تمام بیماران مراجعه کننده به سرعت انجام شود چون هر چه اورژانس شلوغ تر باشد کار درمانی بیماران مشکلتر  می شود.

نگهبانان بیمارستان؛ ضابط قضایی

رئیس بیمارستان علی ابن ابیطالب(ع) رفسنجان در ادامه بیان کرد: معتقدیم اگر امنیت درمانی نباشد کار درمان بیماران با مشکل مواجه شود و همه تلاش پرستاران، پزشکان و کادر درمانی تحت الشعاع قرار می گیرد و اگر برخی ناامنی ها ایجاد شود با مشکل مواجه می شویم.

موسوی اظهار کرد: با جلساتی که با دادستان محترم، نیروی انتظامی و فرماندار محترم داشتیم دادستان محترم دستور قاطعی دادند که نیروهای نگهبان بیمارستان بویژه نگهبانان اورژانس ضابط قضایی محسوب می شوند و می توانند با قاطعیت با عوامل ایجاد ناامنی و آشوب در بیمارستان برخورد کرده و آنها را دستگیر کنند.

وی تصریح کرد: دادستان محترم حتی اعلام کردند برای این موضوع شعبه ای ویژه در دادسرای رفسنجان اختصاص خواهند داد و در صورت وقوع ناامنی در محیط بیمارستان یا اورژانس دادسرا به صورت ۲۴ ساعته پاسخگو است چرا که شاخص امنیتی درمانی یک شهر جزو شاخص های مهم امنیتی محسوب می شود.

رئیس بیمارستان علی ابن ابیطالب(ع) رفسنجان با بیان اینکه اصلاح ورودی های بیمارستان را در دستور کار قرار دارد، افزود: در نظر داریم با راه اندازی لابی در ورودی بیمارستان به همه نیازها و سوالات بیماران از نطر پذیرش و ترخیص و دفاتر بیمه و صنوق و بانک و…پاسخگو باشیم تا در این خصوص همراهان بیمار نگرانی کمتری داشته باشند.

موسوی در ادامه بیان داشت: گاهاً برخی افراد فکر می کنند دانشجویانی که در بیمارستان حضور دارند پرستار یا پزشک هستند که بیکار ایستاده اند و به بیمار آنها رسیدگی نکرده اند! در صورتی که اینگونه نیست این دانشجویان فقط باید مشاهده کنند، آموزش ببینند و وظیفه ای در خصوص بیماران ندارند.

رئیس بیمارستان علی ابن ابیطالب(ع) رفسنجان با اشاره به قضاوتهای نادرست در بخش درمان، ابراز داشت: هر پزشک، متخصص و کادر درمانی ما نسبت به کاری که انجام می دهد ضامن بوده و پاسخگو است و اگر راجع به نحوه درمان آن شک داشته باشیم در کمیسیونهای مربوطه درباره آن بحث می کنیم اما حق نداریم با قضاوت عامیانه آن را به چالش بکشیم.

موسوی عنوان کرد: خطای پزشکی توسط کمیسیونهای پزشکی بررسی می شود نه اینکه افراد عامی بخواهند هر گونه که تمایل داشتند تشخیص پزشکان را زیر سوال ببرند، پزشک ضامن و پاسخگوی کار خود در درمان بیماران به کمیته های تخصصی بیمارستان است که برای بررسی کار پزشکان و پرستاران این کمیته ها از مجموعه ای از متخصصین و پرستاران تشکیل می شود، حتی بنده به عنوان رئیس بیمارستان اگر بخواهم کار پزشک را بررسی کنم باید در کمیسیون مربوطه این کار را انجام دهم.

اطلاعات بیمار را نباید در اختیار همرهان قرار داد

وی گفت: بحث دیگری که برای بیمارستان، سیستم پرستاری و درمانی آن بسیار مهم است همراهان بیماران هستند که در این رابطه چند مشکل وجود دارد.

رئیس بیمارستان علی ابن ابیطالب(ع) رفسنجان ادامه داد: وقتی بیماری در بیمارستان بستری می شود تنها وظیفه داریم وضعیت بیماری او را بررسی و به خود بیمار تشخیص و نحوه درمان را اطلاع دهیم و گذاشتن اطلاعات بیمار در اختیار دیگران خلاف قانون است.

موسوی افزود: متاسفانه افراد زیادی از همراهان بیمار اعم از فامیل، دوست، آشنا و … به بیمارستان مراجعه کرده و دائماً از وضعیت بیمار سوال می کنند و در بسیاری از مواقع پزشکان و پرستاران ما نباید اطلاعات بیمار را به علت محرمانه بودن بدهند اما آنها شاکی می شوند که چرا به ارباب رجوع پاسخگو نیستید.

وی تصریح کرد: وقتی بیمار هوشیاری داشته و بالغ است و قدرت درک دارد اصلا نباید اطلاعات بیماری او حتی به بستگان درجه یک مانند والدین او گفته شود لذا این یکی از مشکلات اساسی بیمارستان است که مدام سوال می کنند. ما محرم اسرار بیماران هستیم و به هیچ وجه نباید اطلاعات بیمار را به همراهان آنها بدهیم و این کار نادرستی است.

رئیس بیمارستان علی ابن ابیطالب(ع) رفسنجان خاطرنشان کرد: از مردم می خواهیم همکاری اجتماعی بیشتری با پرسنل بیمارستان داشته باشند و درخواستهای بی جا ناشی از اطلاعات بیمار را نخواهند و ما پاسخگوی شخص بیمار و حداکثر یک همراه باشیم و اجازه ندهیم همراهان بیمار باعث اختلال در کار درمانی بیمارستان شوند.

وی عنوان داشت: منشور حقوق بیمار را رعایت می کنیم ولی منشور حقوق همراهان بیمار را نداریم مگر اینکه بیمار یک نوزاد یا کسی باشد که کاهش هوشیاری داشته باشد در این حد، گستره مراجعان به بیمارستان، در کار همکاران بخش درمان اختلال ایجاد کرده است.

مراجعه روزانه نزدیک به ۱۰۰۰ نفر به بیمارستان

رئیس بیمارستان علی ابن ابیطالب(ع) رفسنجان در ادامه گفت: در بعضی رشته ها ما یک متخصص و یا فوق تخصص در رفسنجان داریم که این پزشک باید بیماران سرپایی، درمانگاهی، بستری و اورژانسی شهرستان را معاینه کند لذا نمی تواند به همه بیماران و همراهان آنها به طور همزمان پاسخگو باشد.

به گفته وی غیر از سطح بندی در اورژانس، برای پزشکان نیز برنامه «آنکالی» و سطح بندی تعریف شده و مشخص است چه بیماری توسط چه پزشکی در چه زمانی معاینه و ویزیت شود.

موسوی افزود: با این وجود چند جراح را در بیمارستان مقیم کردیم تا بتوانند با سرعت بیشتر بر بالین بیمارانی که نیاز به جراحی فوری دارند حاضر شوند، بنابراین جراحی برای بیمارانی که نیاز به اقدام فوری درمانی دارند انجام می شود حتی برای سونوگرافی نیز بر اساس فوریت وقت تعیین کردیم و اگر بیمار بنا به تشخیص متخصص طب اورژانس به سونوگرافی فوری احتیاج داشته باشد کارش انجام می شود.

رئیس بیمارستان علی ابن ابیطالب(ع) رفسنجان با بیان اینکه این بیمارستان به عنوان یک بیمارستان جنرال قابل مقایسه با بیمارستانهای خصوصی نیست، افزود: روزانه نزدیک به ۱۰۰۰ نفر مراجعه کننده به بیمارستان علی ابن ابیطالب(ع) رفسنجان داریم که از این تعداد ۵۰۰ نفر مراجعه سرپایی به کلنیک های تخصصی و کلینیک سلامت و آزمایشگاه هستند و به طور میانگین ۵۰۰ بیمار مراجعه کننده هم به اورژانس داریم که آمار بسیار بالایی است که باید آنها را مدیریت کنیم.

موسوی ادامه داد: بطور میانگین از این تعداد روزانه ۱۰۰ بیمار در اورژانس بستری می شوند و تحت درمان قرار می گیرند. از این تعداد افراد بستری در اورژانس بین ۶۰ تا ۷۰ درصد در همان اورژانس تحت درمان قرار می گیرند و مرخص  می شوند و بقیه بیماران که نیازمند به درمان بیشتری هستند به بخشهای بستری منتقل می شوند و به همین تعداد نیز از مطب ها وکلینیک جهت بستری مستقیما به بخشها معرفی می شوند.

وی اضافه کرد: روزانه به طور میانگین ۷۰ تا ۸۰ نفر بستری و ترخیص در بخشها بجز اورژانس داریم که آمار بالایی است و به هیچ عنوان با بیمارستانهای خصوصی قابل مقایسه نیست.

رئیس بیمارستان علی ابن ابیطالب(ع) رفسنجان در پایان تأکید کرد: ممکن است اشکالاتی در خدمات ما وجود داشته باشد و منکر آن نیستیم که بخشی از آن برداشت های عامیانه است و باید آموزش داده شود اما خدمات رسانی شبانه روزی  به ۱۰۰۰ نفر بیمار بطور روزانه با هیچ یک از ادارات شهرستان قابل مقایسه نیست.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *